Einde van een tijdperk: Nico stopt ermee

Nico Weijers ziet het zo weer voor zich. Een heuse mensenmassa had zich verzameld voor zijn fonkelnieuwe zaak op de hoek van de Duvenvoordestraat en de Pieter Kiesstraat. Waar bent u in godsnaam mee bezig, vroeg een gestreste politieagent. “Weet ik veel, zei ik, hij moest het verkeer maar gaan regelen.”

Nico heeft er nog zichtbaar lol in dat hij destijds niet vertelde dat de toen al populaire Dolly Dots hoogstpersoonlijk zijn kapperszaak kwamen openen. Het gebeurde allemaal op 17 maart 1980 om vier uur in de namiddag. Op 17 mei aanstaande, 43 jaar en twee maanden later, zal hij zijn deuren sluiten.

We kwamen uit op Wino

Met het vertrek van Nico en vaste kracht Marieke verdwijnt een zenuwcentrum in de wijk, een brandpunt waar decennialang alle buurtnieuwtjes samenkwamen, een zoete inval waar het op zaterdag bomvol kon zijn. Nico wordt in april 77 en vindt het mooi geweest. Op zijn 15e begon hij al in een kapperszaak, toen je het vak nog in de prak­tijk leerde. Zijn eerste baantje was in Sassen­heim, later in Haarlem waar hij in verschillen­ de salons werkte. 

Geheadhunt

Nico werd geheadhunt door Henk van Koer­sel die in de Kleine Houtstraat een goedlo­pende zaak had. Daar leerde Nico collega Willem Dingerdis kennen. Die spotte de ruimte aan de Kinderhuissingel waar een doe­het­zelf­zaak zat die ermee ophield. Willem sloot een huurcontract af om er een kapperszaak te kunnen beginnen en vroeg Nico of hij meedeed. De eigen zaak was geboren: The Hairshop, alles met de hand, nooit de tondeuse.Een paar jaar later werd de salon omgedoopt tot Wino, the hairshop. De naam werd gevonden door een combinatie van hun voornamen. “Omdat Wini niet klonk, kwamen we uit op Wino.”

Marieke kwam stage lopen

Marieke deed de kappersdagschool in de buurt en kwam in 1985 stage lopen. Ze is nooit meer weggegaan. Willem en Nico runden jarenlang de kappers­ zaak totdat Willem ziek werd. Vanaf 2000 is Nico het in zijn eentje gaan doen, met Marieke uiteraard. Wie kwam er niet in zijn zaak? Heel wat beroemdheden waren klant: zanger en componist Robert Long die vlakbij boven een snackbar in de Duvenvoordestraat woonde. “Leen Jongewaard liep hier ook altijd door de straat.” En klanten als judoka en judotrainer Cor van der Geest, Tom Okker de tennisser, en autocoureur Gijs van Lennep die tweemaal Le Mans won.

Hoe vaak hij heeft geknipt? Volgens Nico gemiddeld 15 klanten per dag, maal 5 dagen, maal 50 weken en dat 62 jaar lang. Do the math. Dan kom je al snel op 232.500 knip­ beurten uit.

Unique Selling Point

Altijd zonder afspraak, dat was zijn unique selling point. Bij Nico Weijers kon je altijd terecht, ideaal voor al die mannen die impulsief naar de kapper moeten en niet een week of langer willen wachten. De bank zat lekker, er was altijd koffie en een Telegraaf. Pas de laatste tijd, sinds corona, werken ze op afspraak.

De kapsalon was de tweede huiskamer voor Nico en zijn vrouw Marjan, naast hun stek in Bennebroek. Wat zaten ze vaak nog na te bor­ relen in de zaak, en te koken en sport te kij­ ken, of een combinatie daarvan.

Pink Panthers

Marieke oriënteert zich nog op wat ze hierna gaat doen. En Nico? Met pensioen en sowieso naar André Rieu. Marjan en hij hebben nu al
kaarten voor het kerstconcert van 17 decem­ ber in de MECC in Maastricht, daar waar die internationale boevenbende van Pink Panthers op de Tefaf­beurs diamanten roofde. Nico en Marieke weten wat ze straks het meest gaan missen. “De mensen, de gezellig­ heid. Vooral alle verschillende soorten men­ sen, de gesprekken, de verhalen.”

Recente artikelen:

Straatkrantverkoper met een droom

Wie boodschappen doet bij de oudste kruidenier van Nederland aan de Spoorwegstraat, kent hem zeker: Straatkrantverkoper Ismaël. Soms wat melancholiek ogend, maar altijd vriendelijk en

Recente artikelen:

Creatief Kunstzinnig Actief in het Badhuis

Een Creatief Kunstzinnige Werkplaats voor buurtbewoners die meer van hun hobby willen maken. We denken daarbij aan de werkvormen zoals: Tekenen, Schilderen, Keramiek, Sieraden maken,